БЕЗПЛАТНА ГЛАВА ОТ КНИГАТА

Труден беше изборът коя глава да представим тук. Колебаехме се между тази за предложенията, която е бонус глава в книгата “17 доказани принципа в родителството”, доколкото тя е един от подходите в предстоящата книга през 2025 г.
Избрахме главата “Развивайте потенциала на детето”

БНР9 МЕСЕЦАIMPACTiWOMAN I FORBES I NOVA TV I
EURONEWS I BULGARIA ON AIR I DARIK I EDNA.BG
VESTI.BG I ОХ, НА МАМА! I КАПИТАЛЪТ ЧОВЕШКИ I BTV RADIO

РАЗВИВАЙТЕ ПОТЕНЦИАЛА НА ДЕТЕТО

 

За какво тренирате детето си?

Всяко дете има потенциал. Ето защо има огромно значение за какво го „тренираме“ и накъде ще го насочим. И така, за какво „трени рате“ детето си? Да ви се налага с манипулации? Да прави сценки? Че нещата стават с рев и манипулации? Или че „ако има проблем в училище,“ майка му или баща му веднага ще отидат да се скарат? А дали го тренирате за това, че има действия, които са важни за успеха му? Или да взема решения и да носи отговорност за тях? Да е любознателно?

Ние като родители сме треньорите на децата ни, защото:

● естествената ни роля е на родител, който се грижи за тях и им е наставник;
● правим избори на какво да ги тренираме – чрез средата, която създа ваме, както и чрез примера, който даваме;
● изграждаме мост между нас и тях с предложенията – тези, които чуваме от децата ни и ги приемаме, и надграждаме или пренасочваме като фокус, но и с предложенията, които правим към тях.
В книгата „Whale Done Parenting“ на Кен Блачард, която заслужено е бестселър за родители, особено на деца до 7 годишна възраст, отлично е описано как ние, съзнателно или не, тренираме децата си, но много често, както е описано:
● пропускаме да създадем подходящата среда за успех – това озна чава чрез управлението ѝ да увеличим вероятността за добро пове дение на децата ни. В резултат на това често се случват прояви на нежелано поведение и ние не можем да се фокусираме върху разви тието на потенциала на детето ни. По-скоро ставаме треньори в
управлението на нежелано поведение. А както е описано в книгата в родителството
като поведенческа психология и на косатките, и на децата, това е най-грешното възможно решение;
● пропускаме да отбележим и наградим доброто поведение – това се случва, защото за нас то е нормално или просто защото не се замис ляме колко е важно да го поощрим. В резултат детето ни не може да сложи това ментално тикче, за което говорихме в предните глави. А ако то не сложи това ментално тикче достатъчно на брой пъти – няма как да минем на следващото ниво. Както всеки родител знае, желаното поведение не се случва от раз, независимо дали е измиване на зъбите, прибиране и лягане в разумно време и т.н;
● правим събитие от нежеланото поведение – в стремежа ни детето да започне да прави правилните неща ние отдаваме голямо значение на нежеланото поведение. То става събитие и голям проблем. Детето става все по-добро в това да ни тества и да получава своето, а ние се изнервяме и влизаме в „боен режим“. Тогава целта не е доброто поведение, а спирането на нежеланото и емоциите след „бойните действия“. Тук подходът е или да не обръщаме внимание на лошото поведение, или да пренасочим детето към друго поведение.
Целият ни живот е прогноза – във всеки един момент ние се опит ваме да направим по-успешна прогноза за резултата и на тази база да предприемем най-доброто действие. Ако прогнозата е, че обичайно се случва нещо и ние го приемаме или харесваме – автоматизираме поведението си. Ако не ни харесва прогнозата, имаме две опции – да не правим нищо или да полагаме много повече усилия да увеличим шанса ни за успех.
Ето само няколко примера за прогнози в живота ни:

РАЗВИВАЙТЕ ПОТЕНЦИАЛА НА ДЕТЕТО

Част от секция Принципи - Успехът

23 СТРАНИЦИ

В тази глава представяме един от ключовите принципи в родителството и една от най-големите отговорности – да развием потенциала на детето. Всяко дете е уникално и има огромен потенциал. От родителите много зависи в каква посока той ще бъде развит – дали в посока “тръшкане” и манипулации, или в желаната от нас посока за дългосрочен успех на детето ни.

Като родители ние сме треньорите на децата си и имаме отговорността да ги подготвяме да развиват потенциала си. Можем да правим това чрез средата, която създаваме, с примерите, които даваме и, разбира се – с предложенията, които правим.
Важно е да създадем среда, която намалява риска от нежелано поведение и която насърчава доброто поведение. От нас зависи да акцентираме на успехите, на “почти успехите” и да не обръщаме особено внимание на негативното поведение.
Прогнозите, които децата правят за нашата реакция и подкрепа, са ключови за тяхната мотивация и успех. Ако те знаят, че ще ги подкрепим, ще се чувстват по-уверени да се развиват и ефектът на натрупването ще е налице.

ПРИМЕРНИ СТРАНИЦИ

ПОРЪЧАЙ КНИГАТА С ЛИЧНО ПОСВЕЩЕНИЕ

Ако искаш посвещение за теб, за другия родител, за вас двамата, или за подарък - можеш да поръчаш от сайта на издател Locus Publishing. Моля в полето в последната стъпка при поръчката да посочиш от кого и за кого (може да е от нас, или от теб) и акцент в посланието.