БЕЗПЛАТНА ГЛАВА ОТ КНИГАТА
Труден беше изборът коя глава да представим тук. Колебаехме се между тази за предложенията, която е бонус глава в книгата “17 доказани принципа в родителството”, доколкото тя е един от подходите в предстоящата книга през 2025 г.
Избрахме главата “Развивайте потенциала на детето”
РАЗВИВАЙТЕ ПОТЕНЦИАЛА НА ДЕТЕТО
За какво тренирате детето си?
Всяко дете има потенциал. Ето защо има огромно значение за какво го „тренираме“ и накъде ще го насочим. И така, за какво „трени рате“ детето си? Да ви се налага с манипулации? Да прави сценки? Че нещата стават с рев и манипулации? Или че „ако има проблем в училище,“ майка му или баща му веднага ще отидат да се скарат? А дали го тренирате за това, че има действия, които са важни за успеха му? Или да взема решения и да носи отговорност за тях? Да е любознателно?
Ние като родители сме треньорите на децата ни, защото:
● естествената ни роля е на родител, който се грижи за тях и им е наставник;
● правим избори на какво да ги тренираме – чрез средата, която създа ваме, както и чрез примера, който даваме;
● изграждаме мост между нас и тях с предложенията – тези, които чуваме от децата ни и ги приемаме, и надграждаме или пренасочваме като фокус, но и с предложенията, които правим към тях.
В книгата „Whale Done Parenting“ на Кен Блачард, която заслужено е бестселър за родители, особено на деца до 7 годишна възраст, отлично е описано как ние, съзнателно или не, тренираме децата си, но много често, както е описано:
● пропускаме да създадем подходящата среда за успех – това озна чава чрез управлението ѝ да увеличим вероятността за добро пове дение на децата ни. В резултат на това често се случват прояви на нежелано поведение и ние не можем да се фокусираме върху разви тието на потенциала на детето ни. По-скоро ставаме треньори в
управлението на нежелано поведение. А както е описано в книгата в родителството
като поведенческа психология и на косатките, и на децата, това е най-грешното възможно решение;
● пропускаме да отбележим и наградим доброто поведение – това се случва, защото за нас то е нормално или просто защото не се замис ляме колко е важно да го поощрим. В резултат детето ни не може да сложи това ментално тикче, за което говорихме в предните глави. А ако то не сложи това ментално тикче достатъчно на брой пъти – няма как да минем на следващото ниво. Както всеки родител знае, желаното поведение не се случва от раз, независимо дали е измиване на зъбите, прибиране и лягане в разумно време и т.н;
● правим събитие от нежеланото поведение – в стремежа ни детето да започне да прави правилните неща ние отдаваме голямо значение на нежеланото поведение. То става събитие и голям проблем. Детето става все по-добро в това да ни тества и да получава своето, а ние се изнервяме и влизаме в „боен режим“. Тогава целта не е доброто поведение, а спирането на нежеланото и емоциите след „бойните действия“. Тук подходът е или да не обръщаме внимание на лошото поведение, или да пренасочим детето към друго поведение.
Целият ни живот е прогноза – във всеки един момент ние се опит ваме да направим по-успешна прогноза за резултата и на тази база да предприемем най-доброто действие. Ако прогнозата е, че обичайно се случва нещо и ние го приемаме или харесваме – автоматизираме поведението си. Ако не ни харесва прогнозата, имаме две опции – да не правим нищо или да полагаме много повече усилия да увеличим шанса ни за успех.
Ето само няколко примера за прогнози в живота ни:
РАЗВИВАЙТЕ ПОТЕНЦИАЛА НА ДЕТЕТО
Част от секция Принципи - Успехът
23 СТРАНИЦИ
В тази глава представяме един от ключовите принципи в родителството и една от най-големите отговорности – да развием потенциала на детето. Всяко дете е уникално и има огромен потенциал. От родителите много зависи в каква посока той ще бъде развит – дали в посока “тръшкане” и манипулации, или в желаната от нас посока за дългосрочен успех на детето ни.
Като родители ние сме треньорите на децата си и имаме отговорността да ги подготвяме да развиват потенциала си. Можем да правим това чрез средата, която създаваме, с примерите, които даваме и, разбира се – с предложенията, които правим.
Важно е да създадем среда, която намалява риска от нежелано поведение и която насърчава доброто поведение. От нас зависи да акцентираме на успехите, на “почти успехите” и да не обръщаме особено внимание на негативното поведение.
Прогнозите, които децата правят за нашата реакция и подкрепа, са ключови за тяхната мотивация и успех. Ако те знаят, че ще ги подкрепим, ще се чувстват по-уверени да се развиват и ефектът на натрупването ще е налице.
ПРИМЕРНИ СТРАНИЦИ
ПОРЪЧАЙ КНИГАТА С ЛИЧНО ПОСВЕЩЕНИЕ
Ако искаш посвещение за теб, за другия родител, за вас двамата, или за подарък - можеш да поръчаш от сайта на издател Locus Publishing. Моля в полето в последната стъпка при поръчката да посочиш от кого и за кого (може да е от нас, или от теб) и акцент в посланието.